Bedrijfsadministratie

Het is belangrijk om een goede administratie te voeren. Niet alleen omdat u als ondernemer wettelijk verplicht bent om een goede administratie bij te houden en te bewaren. Het helpt u ook om op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen. Kan ik bijvoorbeeld een nieuwe auto kopen of niet en is het verstandig om deze auto zakelijk te rijden of privé? Met een goede administratie legt u vast wat er in uw onderneming gebeurt en houdt u overzicht. Het is dan ook veel gemakkelijker om uw aangifte in te vullen. Wij bieden u de helpende hand.

Structuur

Hoe kan je aan de bovengenoemde eisen zo goed mogelijk voldoen en wel op een gestructureerde professionele manier? 

  • Open een zakelijke rekening. Het is zeer aan te bevelen om de zakelijke administratie gescheiden te houden van de privé-uitgaven.
  • Regel met de Belastingdienst de aanvraag van een btw-nummer.
  • Maak een systeem voor inkomende en uitgaande documenten en betaalde en niet betaalde facturen.

Iedereen heeft zijn eigen systeem. Wij hebben liever geen schoenendoos met bonnetjes. Ook voor jezelf is enige mate van orde aan te bevelen.  

Urencriterium

Tevens adviseren wij om een urenregistratie bij te houden. De ondernemer moet bijhouden hoeveel uren hij en eventueel zijn fiscale partner aan de onderneming besteedt. Deze urenregistratie is van belang voor de aangifte inkomstenbelasting (zelstandigenaftrek en meewerkaftrek).Vul aan het eind van elke dag in hoeveel uur je besteed hebt aan welke bedrijfsactiviteiten (bijvoorbeeld: 6 uur directe uren, 0,5 uur acquisitie, 0,5 uur administratie enz.). De urenregistratie kan u enorme fiscale besparingen opleveren.

Meer weten, ga naar de website van de Belastingdienst.

Investeren

U kunt als ondernemer financieel voordeel behalen met een aantal investeringsregelingen. Iedere ondernemer in Nederland die belastingplichtig is voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting, kan deze regelingen gebruiken. 

Voor sommige investeringen heeft u geen recht op investeringsaftrek. Het gaat dan om:

  • investeringen in bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals woonhuizen, grond, dieren, personenauto's die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer, vaartuigen voor representatieve doeleinden, effecten, vorderingen, goodwill en publiekrechtelijke vergunningen.
  • bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur of voor gebruik in het buitenland.
  • bedrijfsmiddelen die minder dan € 450,- per stuk kosten.

Investeert u minder dan € 2.300,- dan is er geen aftrek mogelijkheid. Vanaf € 2.300,- tot een investeringsbedrag van € 55.745,- is dit 28%.

Eisen Belastingdienst

Voor een wettelijk goed uitgevoerde bedrijfsadministratie zijn de volgende onderdelen belangrijk:

  • De facturen (de inkomende inkoopfacturen en uitgaande verkoopfacturen).
  • Gegevens over uitgaven en ontvangsten, meestal per bank of giro.
  • Gegevens over de verhouding privé-zakelijk van goederen en diensten.

TARIEVEN

Kosten voor het verwerken (boeken) van uw administratie:

  • Tot en met 100 mutaties per jaar: € 200,-
  • Tussen 100 en 200 mutaties per jaar: € 400,-
  • Tussen 200 en 300 mutaties per jaar: € 600,-
  • Tussen 300 en 400 mutaties per jaar: € 800,-
  • Tussen 400 en 600 mutaties per jaar: € 1.200,-
  • Vanaf 600 mutaties per jaar: € 1.600,-

Bovenstaande prijzen voor het voeren van administraties zijn een indicatie van de gemiddelde prijs. Wilt u veel tijd steken in het geheel geordend en gesorteerd opleveren van uw administratie dan kan dat kosten besparen. Een eventuele verrekening als gevolg van wijzigingen in de aantallen mutaties, vindt jaarlijks plaats.

Tarieven opstellen jaarrekening

  • Jaarrekening inclusief balans, winst en verlies en toelichting. € 400,-
  • Tussentijdse balans, winst en verlies en toelichting t.b.v. investering € 400
  • Zoals boven, inclusief bedrijfseconomische analyse en kengetallen € 550,-
  • Jaarrekening inclusief balans, winst en verlies en toelichting V.O.F. € 500,-

Tarief suppletie omzetbelasting
Indienen suppletie aangifte omzetbelasting (incidenteel) € 50,-

Tarief aangifte vennootschapsbelasting 
Aangifte vennootschapsbelasting per B.V. (inclusief deponering KVK) € 550,-

Na het doen van de aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting zal de belastingdienst aanslagen voor genoemde belastingen aan u opleggen. Natuurlijk is het controleren van deze aanslagen in de bovengenoemde prijs inbegrepen.

Indien u vragen hebben of een afspraak wilt maken, dan kunt u ons altijd bellen of een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. sturen.

Contactgegevens

De Lange Gangh 7A

1398 CV MUIDEN

0294 - 265 320

www.adviesbureau-deboer.nl

info@adviesbureau-deboer.nl

 

Nieuwsbrief

Enter your email to join our mailing list

logo erkend hypotheekadviseur

logo kifid

logo register belastingadviseurs